printlogo


هشدار به شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده
پشت پرده آموزش مسایل جنسی به کودکان
سیدمسعود شهیدی

بی برنامه و بدون پشتوانه  های علمی
هیچ سناریوی قانونی و رسمی برای آموزش مسائل جنسی به کودکان  وجود  ندارد و به دلیل ابهامات و مشکلاتی که ورود به این میدان دارد، دستگاه های مختلفی که  مسئولیتی در تعلیم و تربیت  کودک دارند، هریک با ذکر دلائلی مسئولیت را متوجه دستگاه دیگر می کند. هنوزبرای چنین امر مهمی، سیاستگذاری ها و قانونگذاری های لازم صورت نگرفته، هنوز دانش لازم که مبتنی بر ساختارهای علمی و فرهنگ بومی باشد تولید نشده و برنامه رسمی مشخص  و عزم و اراده ای  برای اجرا ی برنامه ای واحد مشاهده نمی شود. این خلأ، سبب شده، به ویژه ظرف چند سال اخیر، بازارهای غیر رسمی، برای پاسخگوئی به این نیاز عمومی شکل گیرد و هرکس در  گوشه ای، طبق سلیقه خود، راهی را برای آموزش مسائل جنسی به کودکان  در پیش گیرد .
اینگونه آموزش های سلیقه ای سبب می شود، کودکان معصوم، در برابر اطلاعات جنسی غیر ضروری و زیانبخش قرارگرفته  و مثل موش آزمایشگاه، ابزار  آزمون و خطای افراد فاقد صلاحیت شوند. در این سالها، اولا به دلیل خلأ آموزش های قانونی و رسمی و سراسری ، وثانیا به دلیل  نیاز جامعه که مشاهده می کند  کودکان  در قبال   صحنه‌های جنسی  فضای مجازی، افزایش روابط آزاد، ظهور بلوغ زودرس، افزایش  بیماری‌های مقاربتی  و افزایش سوء استفاده های جنسی، در معرض خطر قرار گرفته اند ، از هرسو، تولید، کتاب، مقاله، سخنرانی، کنفرانس،  بویژه، در رسانه ها و در فضای مجازی  افزایش یافته، سایتها، وبلاگها و گروه های اجتماعی شکل گرفته و حتی کارگروه آموزش مسائل جنسی به کودکان، در برخی از مراکز تعلیم و تربیت تا سطح برخی ازمهد کودک ها و غیر انتفائی ها راه اندازی شده .
این روزها  نمونه هائی از آموزش مسائل جنسی به کودکان حتی در مجله رشد که مجله رسمی وزارتخانه آموزش و پرورش است و مخاطبش کودکان سراسر کشور هستند مشاهده می شود. کارشناسان روانشناسی که به مدارس می روند، عموما آموزش مسائل جنسی به کودکان را در دستور کار خود قرار داده اند. آنها اولیاء دانش آموزان راهم تشویق به بیان جزئیات مسائل جنسی به کودکان می کنند. تردیدی نیست که این اقدامات با هدف خدمت و برای اجرای پیمان بین المللی یونسکو  و برای رفع خطر از کودکان  انجام می شود، ولی وقتی تابع یک برنامه رسمی و قانونی و متکی به یک محتوای مشخص و مصوب نباشد، قهرا تابع سلیقه ها و اندیشه های اجرا کنندگان خواهد بود و این، یک خطر جدی برای کودکان ما است. به ویژه آنکه عده ای از مربیان و پدر و مادرها  چون تصور میکنند این آموزش ها از سوی مراکز سیاستگذاری فرهنگی کشور ابلاغ شده ، با اعتماد، آن را به عنوان یک الگوی جدید تربیتی می پذیرند و  آن را تبلیغ و ترویج می کنند .
این فعالیت ها در حالی در مسیر فراگیر شدن قرار گرفته که  از سوی مراجع عالی تصمیم گیری مثل  شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده و مجلس، سیاستها و قوانین  واضح و روشنی در موضوع آموزش مسائل جنسی به کودکان تصویب و ابلاغ نشده  و لذا  فعالیتهائی که انجام می شود  فاقد سند بالا دستی و فاقد پشتوانه قانونی است.
در بین مسئولین رده بالا در مورد اینگونه پیمان های بین المللی  به وضوح دو دیدگاه، قابل رؤیت است. دیدگاه اول دیدگاه حاکم بر دولت است که معمولا، ادغام در نظام جهانی و پذیرش بی قید و شرط کنوانسیون های بین المللی را ترجیح می دهد و اخیرا نیز کنوانسیون غیر الزامی حقوق کودک را که در گذشته مشروط به رعایت موازین شرعی پذیرفته بودیم، به صورت بلاشرط پذیرفته و به صورت لایحه به مجلس فرستاده.
دیدگاه دوم بر بومی سازی کنوانسیون های بین المللی تأکید دارد که این بومی سازی  از توصیه های همان کنوانسیونهای بین المللی   هم هست.
مشکل بزرگ کنونی  این است که این دو دیدگاه که بین مسئولین ما هست  هنوز،  هیچ کدام تبدیل به قانون نشده و در صحنه عمل و اجرا، حضور رسمی ندارد. فقدان سیاست های روشن و قانونی در زمینه آموزش مسائل جنسی به کودک، سبب شده خلأ به وجود آید و همه بلاتکلیف باشند و در چنین حالتی، به طور طبیعی، صحنه اجرا در اختیار سلیقه های متفرق  فردی و یا خطرناک تر از آن در اختیار  سود جویان و مغرضین قرار می گیرد که با هدف سود آوری  و یا با اهداف سیاسی پنهان برای  تخریب فرهنگ کشور وارد میدان می شوند.

پشت صحنه یک کتاب آموزش مسایل جنسی
این گروه اخیر به بهانه آموزش مسائل جنسی به کودکان، دست به انتشار آثار سکس و آثار پورنو برای کودکان می زنند  و آثاری به تمام معنا کثیف و ضد اخلاق را روانه بازار تعلیم و تربیت کرده و از آن مصیبت بار تر اینکه،  برخی مربیان و پدر و مادرها هم به گمان این که این آثار،  برنامه جدید نظام آموزشی کشور است، آن را با آغوش باز به مرحله اجرا گذاشته و بدون هیچ پشتوانه علمی و قانونی، آموزش مسائل جنسی را آغاز می کنند. در این حالت، همان محتوائی که شبکه های غیر مجاز جنسی از طریق ماهواره ها به جامعه تزریق میکنند، با ظاهری موجه و به بهانه آموزش مسائل  جنسی به کودک، در مراکز تعلیم و تربیت، به کودکان ارائه می شود .
در اوائل سال جاری کتابی برای مخاطب کودک ، تحت عنوان " لک لکی در کار نیست "، با هدف آموزش مسائل جنسی به کودکان  بوسیله یکی از ناشرین کشور ترجمه و منتشر شد  .
این کتاب همزمان به طور رایگان در فضای مجازی  انتشار یافت و به عنوان اولین کتاب آموزش مسائل جنسی به کودک، معرفی  و مورد استقبال کسانی که به این نوع آموزش علاقمند بودند قرار گرفت، وابسته بودن این انتشاراتی به یک مرکز پژوهشی آموزشی، در مخاطب این اعتماد را ایجاد میکرد که این کتاب از سوی یک دستگاه مسئول منتشر شده. اولین سؤالی که به ذهن متبادر می شود این است که انتشار رایگان با چه پشتوانه مالی انجام  شده و این سرمایه گذاردلسوز، داخلی است یا خارجی و چه هدفی از این سرمایه گذاری دارد.  سؤال بعد درمورد مؤلف کتاب است که او کیست و چه اندیشه ای دارد.
سرمایه گذار این کتاب معرفی نشده و فعلا نامشخص است ولی  مؤلف، خانم روبی هریس امریکائی، یک معلم یهودی نیویورک است که طی بیست سال گذشته ، کتابهای او که با موضوع مسائل جنسی و برای مخاطب کودک منتشر شده، در طرح کردن بی پروا و شرم آور جزئی ترین مسائل جنسی، آنقدر افراطی بوده  ،که حتی  در داخل امریکا با شدید ترین اعتراض ها روبرو شده . این آثار با آنچنان عکس العملی  روبرو شده که ادارات آموزش و پرورش امریکا صریحا آن را محکوم کرده و  انجمن کتابداری امریکا، در اثر اعتراض وسیع مردمی، آنها را از کتابخانه ها حذف و شکایاتی را علیه مؤلف در دادگاه های محلی مطرح کرده است. کتابهای او  پر اعتراض ترین کتاب های قرن 21 معرفی شده .و جای شگفتی است که چرا در ایران این نویسنده بدنام و بد سابقه و این کتابهای مورد اعتراض در امریکا، به عنوان الگوی آموزش مسائل جنسی به کودکان ایران انتخاب شده و تبلیغ و ترویج می شود. برخلاف ادعای این خانم ومترجم و مؤسسه انتشاراتی، کتابها، از هیچ پشتوانه علمی برخوردار نیست وهیچ مرکز علمی معتبری آنها را تأیید نکرده و فقط از طریق طرح بی پروای سکس، نوعی، بازار گرمی و جنجال  برای فروش  ایجاد کرده است.

بی توجهی به رده بندی سنی
بارز ترین نشانه بی اعتباری، غیر علمی و عامیانه بودن این کتاب آنست که در طرح مسائل جنسی برای کودکان، رده های سنی را که در همه مراکز علمی و تخصصی و در همه کشورهای پیشرفته مبنای آموزش است لحاظ نکرده و اطلاعات یکسانی در مورد جزئیات مسائل جنسی  برای همه رده های سنی ارائه کرده است .با کمال تعجب روی جلد کتاب نوشته شده برای سنین  چهار سال و بالاتر. آیا مسائل جنسی را باید برای کودک 4 ساله و جوان 18 ساله یکسان آموزش داد؟
اتحادیه اروپا برای آموزش مسائل جنسی به کودکان و نوجوانان،  پنج مقطع سنی را در نظر گرفته و، پنج آموزش مختلف را برای مقاطع مختلف طراحی کرده. تمام سازمانهای بین المللی که آموزش مسائل جنسی به کودکان را توصیه کرده اند همه بدون استثناء  بررعایت سن کودک و رعایت فرهنگ بومی تأکید کرده اند .چرا این کتاب و این مؤسسه پژوهشی آموزشی، تمام این توصیه های علمی و تخصصی یونسکو را زیر پا گذاشته ؟ مؤسسه ای که می داند  هنجار شکنی اخلاقی این سری کتاب، حتی اعتراض مردم و مسئولان امریکائی را برانگیخته،  چرا آنها را برای آموزش به کودکان ایران انتخاب کرده اند.   

منابع ضعیفِ غیر علمی
باید از مترجم و ناشر و آن مؤسسه پژوهشی آموزشی پرسید برفرض که آموزش جنسی به کودکان، مطابق با همان الگوی غربی و بدون هیچ اصلاحیه و بومی سازی  مورد پذیرش شما باشد وقصد کپی کردن و اجرای  آن را داشته باشید، آیا  برای کپی برداری، باید  به  سراغ محافل رسمی، علمی و معتبر غرب رفت یا سراغ بازارهای سیاه و کثیف زیرزمینی . آیا  کتابهای  آکادمی روانپزشکی کودک  امریکا  اعتبار بیشتری دارد یا کتابهای یک نویسنده بدنام افراطی و هنجارشکن که هیچ پشتوانه علمی و هیچ اعتبار اجتماعی ندارد و  بیشترین اعتراضات را درجامعه ی امریکا و اروپا به  خود اختصاص داده؟
جملاتی که در وبلاگ این مؤسسه نوشته شده، شاید برای فهم این ادعا کافی باشد. آنها به مخاطبان وبلاگ خود صریحا و بدون تعارف گفته اند  نقدهای شما در مورد این کتاب، اگر با تکیه بر رویکردهای «اخلاقی»، «عرفی» یا «الهیاتی» نگاشته شده و مدافع رویکرد «پرهیزکارانه» باشد ... با توجه به سیاست‌ها و چشم‌اندازهای این مرکز، قابلیت انتشار روی وبلاگ ما را ندارند.
حیرت انگیز است که کنوانسیون های جهانی همه تأکید بر بومی سازی دارند و این آقایان، کاتولیک تر از پاپ شده ونه تنها  ازبومی سازی  فرارمیکنند، حتی اجازه نمی دهند کسی در این زمینه حرف بزند. و اما اصلی ترین بخش، محتوای کتاب است .

محتوای کثیف!
قبلا از خوانندگان محترم به جهت بیان برخی مسائل خلاف  اخلاق  عذر خواهی باید کرد. یکی از محور های اصلی  کتاب، برهنگی است. از ابتدا تا انتهای کتاب، اصرارعلنی هست که بدن کاملا برهنه دختر و پسر. با  نقاشی های بسیار جذاب نمایش داده شود. اصرار هست که  آلت تناسلی دختر و پسر با جزئیاتی که شاید برای یک دانشجوی پزشکی لازم باشد، بارها و با تصاویر متعدد و از زوایای مختلف در معرض تماشا ی کودک خردسال یا نوجوان  قرار گیرد .
آیا شبکه های  پورنو که برهنگی ونمایش اعضا جنسی را به نمایش می گذارند حتی در کشور های غربی با محدودیت های قانونی  برای کودکان روبرو نیستند.آیا در کشور های غربی، نمایش اینگونه فیلمها و ویدئوها و تصاویر برای کودکان جرم محسوب نمی شود ؟
در این کتاب، عمل جنسی زن و مرد حتی تصویر آنها در رختخواب در حال معاشقه و شرح جزئیات انتقال اسپرم از عضو مرد به عضو زن و شکل گیری نطفه در رحم زن توضیح دقیق داده شده و در معرض تماشای کودک و نوجوان قرار گرفته. حتما مترجم و ناشراطلاع دارند که ارائه این گونه تصاویرو فیلمها   در تمام کشور های غربی که آزادی جنسی هم وجود دارد، برای کودکان ممنوع است وتمام رسانه های تصویری موظف شده اند قبل از پخش هر برنامه، درجه آن برنامه را که نشان می دهد این برنامه برای کدام گروه های سنی ممنوع است اعلان کنند تا پدر و مادرها کودکان را منع کنندو اگر این اطلاع رسانی انجام نشود آن رسانه مجرم محسوب و به دادگاه احضار می شود  .
محافل علمی جهان اتفاق نظر دارند که دانستن برخی اطلاعات و حقایق جنسی نه تنها برای کودک لازم نیست بلکه زیانبخش است و سلامت روحی و روانی او را تهدید می کند.  اگردر آموزش مسائل جنسی به کودکان، موازین دقیق علمی و تخصصی رعایت نشود و گروه سنی  مبنای آموزش قرار نگیرد  ،اطلاع رسانی جنسی به کودک نه تنها یک خدمت نیست بلکه یک خیانت و یک جرم و جنایت علیه کودک و علیه فرهنگ عمومی کشور است. در این کتاب لذت بردن کودک از لمس اعضاء سافله خود، صریحا مورد تأیید و توصیه قرار گرفته  که بدون تردید موجب اختلالات روانی، بلوغ زودرس و عواقب وخیم  خواهد شد. هیچ روانشناسی در شرق و غرب عالم، خود ارضائی را برای کودک تجویز و توصیه نمیکند .
هم جنس بازی که حتی در کشور های غربی موضوعی اختلافی و مورد منازعه است، در این کتاب که در ایران منتشر شده، به صراحت تأیید و ترویج شده و کودکی با دو پدر یا کودکی با دو مادررا ترسیم کرده و آنها نوعی طبیعی و عادی از خانواده معرفی کرده است. به کودکان دختر و پسر توصیه شده  که در صورت تمایل از یکدیگر لذت جنسی ببرند وحتی رابطه جنسی کودک با دیگران را در صورت تمایل کودک، مجاز شمرده.
با کمال تأسف این کتاب ضد فرهنگ، به طورگسترده به عنوان یک کتاب درسی تلقی شده و مورد استفاده برخی مربیان مهد کودک ها و مراکز آموزشی قرار گرفته و آنها با هیجان در حال تبلیغ و ترویج آن هستند.  
کتاب دیگر این نویسنده یهودی، که به فارسی ترجمه شده،  " بچه ها از کجا می آیند" نام دارد که  در فضای مجازی به طور رایگان در دسترس عموم قرار گرفته و وقیحانه تر از کتاب اول، توضیحات صریحی در مورد عمل جنسی زن و مرد، دخول و نحوه شکل گیری نطفه و مسیر خروج نوزاد از رحم برای کودکان توضیح داده می شود تا  مربیان و پدر و مادرها هم اینگونه، مسائل جنسی را برای کودکان بیان کنند . وقاحت و پرده دری این کتاب در حدی است که یک فرد ضد انقلاب فراری و پناهنده به یک کشور خارجی که در سابقه اش ضدیت با اسلام و نظام اسلامی آشکار است، به طور صریح، مخالفت خود را با انتشار این کتاب اعلان کرده و می گوید "  واقعاً کدام عقل سلیمی ‌می‌پذیرد که کودکان با چنین تصاویر و توضیحات دقیقی از موضوعی روبه‌رو باشند که اساساً حتی در روانشناسی مدرن نیز باید  رابطه خصوصی زوجین  در اتاقی غیر از اتاق کودکان صورت بگیرد.
او اظهار تعجب کرده که چگونه چنین کتابی که مغایر با فرهنگ ایرانی اسلامی است  و توضیح آشکار آمیزش جنسی، استمناء و هم جنس بازی است در ایران بدون مخالفت و مقاومت مسئولین، مجوز گرفته، منتشر شده  و به این راحتی به فروش می رسد و هیچ دستگاهی در قبال آن احساس مسئولیت نمی کند. این منتقد، دین ندارد ولی شرافت انسانی او سبب شده برای کودکان کشورش احساس مسئولیت کند و از آنسوی دنیا اعتراضش را بگوید و این حرکت را  ولنگاری فرهنگی بنامد. چرا این میزان از فهم و شرافت انسانی، در آن مؤسسه آموزشی وآن ناشر و آن مترجم و کسی که مجوز انتشار داده وجود ندارد ؟
 


Page Generated in 0/0054 sec