printlogo


تحلیلی متفاوت از نتایج توصیه به احمدی نژاد برای عدم ورود به انتخابات سال96
مکر الهی و به هم ریختن دستگاه محاسباتی دشمن و غربگرایان داخلی
دکتر شبیر فیروزیان

با وجود گذشت چند ماه از ماجرای نهی آقای احمدی نژاد از ورود در انتخابات ریاست جمهوری سال96، هنوز هم ابعاد پیچیده این تدبیر رهبر حکیم انقلاب، در میان خواص و حتی بخشی از بدنه مردم، محل بحث و تحلیل است. در این میان، اکثر تحلیل ها در این موضوع، ناظر به «علّت» یابی این مسئله است و کمتر به «نتایج» بعدی این نهی توجه شده است.     می توان یکی از نتایج این نهی را فریب خوردن دشمن و غربگرایان داخلی دانست.  به این صورت که با ورود احمدی نژاد در صحنه انتخابات و احتمال بسیار بالای رأی آوری وی و با توجه به اینکه آمریکایی ها به هیچ وجه راضی به تکرار سال های 84 تا 92 نیستند، در ایام نزدیک به انتخابات، دهان دولت و - به خیال خود- مردم را با کمک هایی شیرین می کردند تا مردم را به نتایج برجام و مذاکره با آمریکا امیدوار کرده و درنتیجه، مردم به دولت فعلی مجددا اعتماد کنند. رهبر انقلاب که به دلایل متعددی، ریاست جمهوری مجدد احمدی نژاد را به صلاح او و کشور نمی دانستند، با نهی جدی ترین رقیب دولت فعلی از حضور در صحنه انتخابات، کاری کردند که دشمن صحنه انتخابات را جدی تلقی نکند و در نتیجه از اندک کمک به دولت فعلی برای فریب و جلب آراء مردم نیز دریغ کند؛ از سوی دیگر، دولت فعلی نیز با خالی دیدن صحنه از رقبای جدی، از همین حالا خود را پیروز قطعی تلقی کرده و تمهید خاصی برای رأی آوری مجدد خود را لازم نبیند.
این تحلیل، یادآور این آیه شریفه قرآن کریم بود که خداوند در ماجرای جنگ بدر می فرماید:
«وَ إِذْ یُرِیکُمُوهُمْ إِذِ الْتَقَیْتُمْ فِی أَعْیُنِکُمْ قَلِیلاً وَ یُقَلِّلُکُمْ فِی أَعْیُنِهِمْ لِیَقْضِیَ اللَّهُ أَمْراً کانَ مَفْعُولاً وَ إِلَى اللَّهِ تُرْجَعُ الْأُمُورُ؛ و در آن هنگام که با هم (در میدان نبرد) روبرو شدید آنها را به چشم شما کم نشان مى‏داد، و شما را (نیز) به چشم آنها کم مى‏نمود تا خداوند کارى را که مى‏بایست انجام گیرد، صورت بخشد، و همه کارها به خداوند باز مى‏گردد.» (انفال/44)
طبق این آیه شریفه، خداوند برای فریب دشمن و به هم ریختن دستگاه محاسباتی او، تعداد نفرات سپاه اسلام را در نظر آنان کم جلوه داد! حال چرا خداوند اینگونه عمل کرد، درحالیکه ظاهراً منطق اینگونه اقتضاء می کند که اگر قرار بر به هم ریختن دستگاه محاسباتی دشمن و درنتیجه شکست او باشد، باید تعداد مسلمانان بیشتر نشان داده شود تا ترس دشمن را فرا بگیرد و اراده اش برای جنگیدن سست گردد؛ اتفاقاً این حقیقتی است که در آیه سوره مبارکه آل عمران نیز به آن اشاره شده است.
علامه طباطبایی در پاسخ به این تناقض ظاهری معتقد است اندک نشان دادن دشمن در آیه مورد بحث، مقید به جمله «إِذِ الْتَقَیْتُمْ» شده است؛ به عبارت دیگر، خداوند متعال مؤمنین را در «اولین برخورد»، به نظر مشرکین «اندک» نشان داده، تا مغرور شده و آنان را غیر قابل اعتناء تلقى کنند و همین معنا دشمن را بر پیاده شدن و جنگیدن دلیر کند، ولى وقتى دست به کار جنگ شده و در هم آمیختند، خداوند همان مؤمنین را که تا آن موقع به نظرشان اندک مى‏آمد، در نظرهایشان بسیار و دو برابر وانمود. و همین معنا باعث شد که عزم‏هایشان سست گشته و دل از دست داده و در نتیجه شکست خوردند.» (المیزان فی تفسیر القرآن؛ ج‏9، ص93)
از ابو جهل نیز نقل شده که قبل از شروع جنگ مى‏گفت: «انما اصحاب محمد اکلة جزور؛ یاران محمد فقط به اندازه یک خوراک شترند.» (تفسیر نمونه؛ ج7، ص191)
با نهی احمدی نژاد از ورود به صحنه انتخابات، محاسبات دشمن و غربگرایان داخلی که علاقه مند به ادامه حیات دولت فعلی هستند به یکباره عوض شد؛ بگونه ای که رقابت را «جدّی» تلقی نکرده و در نتیجه از هرگونه کار جدی برای رأی آوری مجدد خودداری ورزند چراکه خود را پیروز قطعی انتخابات می دانند. (بنگرید به اظهارات چند باره هاشمی رفسنجانی مبنی بر پیروزی قطعی روحانی در انتخابات آینده). این شادی مستی آور (فرح)، تا زمان نزدیک به انتخابات ادامه خواهد داشت؛ مستی ای که دنباله اش اتفاقی ناگهانی (أَخَذْناهُمْ بَغْتَةً) است. اتفاقی که نتیجه اش چیزی جز ناامیدی(ابلاس) نیست:
«فَلَمَّا نَسُوا ما ذُکِّرُوا بِهِ فَتَحْنا عَلَیْهِمْ أَبْوابَ کُلِّ شَیْ‏ءٍ حَتَّى إِذا فَرِحُوا بِما أُوتُوا أَخَذْناهُمْ بَغْتَةً فَإِذا هُمْ مُبْلِسُونَ؛ پس چون آنچه را که بدان پند داده شده بودند فراموش کردند، درهاى هر چیزى [از نعمتها] را بر آنان گشودیم، تا هنگامى که به آنچه داده شده بودند شاد گردیدند؛ ناگهان [گریبان‏] آنان را گرفتیم، و یکباره نومید شدند.» (انعام: 44)
باید دانست که مکر الهی سریع تر از هر مکر و تدبیر دیگری عمل خواهد کرد:   
«قُلِ اللَّهُ أَسْرَعُ مَکْراً؛ بگو: «نیرنگ خدا سریع‏تر است.»» (یونس: 21)
«وَ مَکَرُوا وَ مَکَرَ اللَّهُ وَ اللَّهُ خَیْرُ الْماکِرِین‏؛ و [دشمنان‏] مکر ورزیدند، و خدا [در پاسخشان‏] مکر در میان آورد، و خداوند بهترین مکرانگیزان است.» (آل عمران: 54)       


Page Generated in 0/0054 sec